Twee scholen in Schiedam, één prachtig groenblauw schoolplein

Basisschool De Violier was wel klaar met hun betegelde schoolplein. Er was een voetbalbak maar dat was het eigenlijk ook wel. Directeur Mariska Boer: “Je miste creativiteit in het spel. We wilden graag ons schoolplein vernieuwen en vroegen ons af wat we konden doen om van spelen weer te maken wat het zou moeten zijn.” Omdat de schoolpleinen naast elkaar liggen besprak de Violier met directeur Marc de Lange van buurschool de Vlinder de mogelijkheid om samen het schoolplein aan te pakken. Beide scholen vonden dat een goed idee.

Kinderen maakten maquettes

“De kinderen gingen buiten met maquettes aan de slag. Ze ontwierpen met verschillende materialen zo zelf hun ideale schoolplein met een voetbalveld, een zandbak, bruggetjes en ruimte voor water en groen. Veel ideeën zijn ook echt teruggekomen in het schoolplein. Toen was het tijd om deze ideeën voor te leggen aan mensen die er verstand van hebben. Twee aanbieders presenteerden hun plannen en uiteindelijk viel de keuze op Boerplay. Een leverancier van speeltoestellen die samenwerkte met een hovenier.” 

Het ontwerp van de kinderen

Aan elkaar 'snuffelen'

Mariska: “We stelden een team samen met docenten van beide scholen en legden het concept-ontwerp aan hen voor. Zij keken kritisch mee naar praktische zaken als ‘waar lopen we tegenaan bij het ontwerp’. Deze punten namen we mee en zo kwam er een definitief ontwerp.” Marc: “Al vrij snel besloten we om het hek tussen de twee schoolpleinen weg te halen. Dit was een belangrijke stap en zo begon het ‘snuffelen aan elkaar’. We hadden tenslotte altijd gescheiden schoolpleinen gehad en zo konden we vast wennen aan één gezamenlijk schoolplein. Van tevoren heb je geen idee waar je aan begint, maar we besloten het gewoon te doen. Net zoals de slogan van Nike: Just do it! We wilden zo min mogelijk regels en afspraken opstellen, maar het gewoon ervaren. Sommige collega’s waren daar best onrustig over, maar het pakte heel goed uit.” 

In de zomer van 2021 startten we met de aanleg van het groenblauwe schoolplein. Naast veel groen is er ook ruimte voor blauw; de opvang van regenwater. De

kinderen hielpen met het eruit halen van de tegels. Alle tegels werden hergebruikt, bijvoorbeeld om muurtjes mee te bouwen. Zo droegen we namens de gemeente Schiedam bij aan het NK-tegelwippen, met 1100 m2 tegels.  

Het water gutste in de beek

Een belangrijk onderdeel van het schoolplein is de beek. Als het hard regent wordt niet alleen het hemelwater hierin tijdelijk opgevangen, maar ook het water van het dak van de school. Marc: “Afgelopen maandag hoosde het en het water gutste gewoon in de beek. De hydrorocks onder de beek nemen geleidelijk het water op en zo was de beek in 24 uur weer leeg. Het water zakt op die manier geleidelijk weg in de grond waardoor het riool niet overbelast wordt. Wanneer er water in de beek staat, plaatsen we een oranje vlag. De afspraak is dat de kinderen er dan uit blijven.” 

De beek

Onderhoudscontract met hovenier

Als het schoolplein klaar is, ben je er nog niet. Mariska: “Je komt erachter dat sommige dingen toch anders moeten. Zo hadden we gras ingezaaid, maar dat bleek geen succes met 700 kinderen die daar overheen rennen. Het bleef kaal. In tweede instantie legden we daarom een grasmat neer. Je moet een groenblauw schoolplein ook onderhouden. Hiervoor sloten we een vijfjarig onderhoudscontract af met de hovenier. De hovenier verzorgt het groot onderhoud en houdt de groei van de beplanting in de gaten.”  

Op het plein kan van 7 tot 19 uur gespeeld worden, naast de scholen maakt ook de kinderopvang er gebruik van. Daarnaast is het ook een belangrijke ontmoetingsplek voor de ouders.

De kinderen moesten opnieuw leren spelen en daar horen nieuwe regels bij. Gaandeweg stelden we die op. Maar we zijn vooral van het ‘laat het maar gebeuren'. Mariska: “We merken dat er leuker gespeeld wordt en minder ruzie is dan voorheen. Ruzie ontstaat vooral als kinderen te dicht op elkaar spelen. Maar

met het nieuwe schoolplein is er voor elk wat wils, waardoor de kinderen zich veel beter vermaken en dat komt de sfeer zeker ten goede.” 

Lesgeven op schoolplein

“We zijn ook aan het ontdekken hoe we meer les kunnen geven op het schoolplein", vult Marc aan. “Hiervoor volgde ik een tweedaagse cursus van IVN Nederland. Na de zomer verzorgen zij bij ons een gesubsidieerde training voor onze docenten om buiten reken- en taallessen te geven. Het NME wil ook met ons meedenken hoe we nog meer buitenlessen kunnen geven. Scholen die ook een groenblauw schoolplein willen, adviseer ik om contact met IVN Nederland en het NME op te nemen. Je hoeft het wiel dan niet zelf uit te vinden, deze partijen weten zo ontzettend veel!” 

Huur een projectleider in

Een andere tip is om een projectleider in te huren die de sponsoring en financiering regelt. “Als directeur doe je het erbij en het kost dan best veel tijd. Een projectleider weet precies wat ‘ie moet doen en dat is veel efficiënter.” De scholen hebben verschillende sponsors gevonden voor het plein. Uiteraard is een deel met eigen budget betaald, er is een sponsorloop gehouden en een oud papier inzamelactie. De kinderopvang betaalde mee en verder droegen de gemeente Schiedam, het Hoogheemraadschap van Delfland en de wijk bij en kregen we geld van het De Groot fonds en van het Fonds Vlaardingen/Schiedam. We kozen ervoor om geen kleine sponsors te benaderen. 

Alle kinderen verdienen een mooi schoolplein

Mariska heeft nog een laatste tip: “Neem de tijd voor zo'n project. In ons geval duurde het 3 à 4 jaar van eerste idee tot eerste grasspriet. Maar nu hebben we een hele fijne én veilige plek om te spelen”. Marc vult aan: “Ik vind dat alle kinderen een mooi schoolplein verdienen!”